I februari 2022 lanserade Spelinspektionen en ny reklamkampanj, med syftet att informera svenska konsumenter om vikten att endast spela på spelbolag med svensk spellicens, där casino med swish ingår. Med hjälp av roliga videor som visas på sociala medier, hoppas myndigheten kunna nå en bred publik.
Vill främja licensierat spel om pengar
Många svenskar spelar fortfarande på nätcasinon utanför det svenska licenssystemet. Vissa söker sig till olicensierade sajter med avsikt, medan andra inte vet att de spelar på ett online casino utan svensk licens.
Spelinspektionens nya reklamkampanj har namnet “Spel behöver regler”, följ länken så hittar du även alla filmer. Målet med kampanjen är att informera spelarna om fördelarna med att välja svenskt, samt om riskerna med att spela utanför det svenska systemet.
Kampanjen lyfter bland annat fram att casinon med svensk licens betalar skatter till staten, samtidigt som spelarna får skattefria vinster och snabba uttag på casinon. För utländska spelsajter är det tvärtom; de bidrar inte med skatteintäkter till Sverige, men svenskar är skyldiga att betala skatt på sina vinster.
Säkerhetsaspekten för spelare i riskzonen jämförs också i kampanjen. Svensklicensierade spelbolag har enligt lagen omsorgsplikt gentemot sina kunder. De är bland annat skyldiga att ha insättningsgränser, samt länk till den nationella avstängningstjänsten Spelpaus och länk till Stödlinjens självtest för spelberoende. Olicensierade sajter behöver inte följa svenska lag, så spelare får ej samma konsumentskydd här.
En annan aspekt varför man ska använda Svenska sidor är tillgången till Swish, dels vill casinon erbjuda swish men spelare vill gärna också ha till gång till det. Swish kommer alltid att bara finnas på svenska spelsajter och det tåls att tänka på!
Dessutom berättar Spelinspektionen i sin nya kampanj hur du kan identifiera ett casino med svensk licens. Detta görs du lätt genom att kontrollera att casinot har den blåvita Spelinspektionen-logon på sin webbsajt.
Kombinerar viktigt budskap med humor
Den nya informationskampanjen består av fyra olika videor. Vi har en längre video, där den omtyckta tv-profilen Anders Lundin förklarar varför det är viktigt att välja ett spelbolag med svensk licens. Han upprepar sloganen “spel behöver regler”, och påminner tittarna om att Spelinspektionen varken har kontroll eller utövar tillsyn på casinoföretag utan svensk licens.
Denna video kan kännas lite torr på egen hand och därför har Spelinspektionen också gjort tre roligare klipp som är mer lättsmälta. Dessa tre korta videor visas på sociala medier och består av olika scenarier där folk fuskar, för att upplysa vikten med regler i spel.
I den första kortfilmen har vi en man som fuskar på bowlingbanan och i den andra filmen är det en kvinna som låtsas att hon textar sin mamma, fast hon egentligen googlar efter svar för en klurig frågesportsfråga. I den tredje filmen har vi en äldre dam som hittar på sina egna ord i Alfapet och säger till sitt barnbarn att det är gammelsvenska.
Genom att använda dessa vardagliga situationer, istället för att ha innehåll som är direkt kopplat till casinobranschen, hoppas Spelinspektionen nå en större publik. Tittare som blir intresserade och vill veta mer om ämnet kan sedan klicka sig vidare till informationsfilmen via länken i de korta klippen.